< <

Γράμμος: Γκόλιο, Κάμενικ, Καρδάρι

Γκόλιο , Κάμενικ, Καρδάρι:Μερικές από τις αμέτρητες κορυφές του ιστορικού Γράμμου.  Αυτός ήταν ο στόχος μας το διήμερο του περασμένου Σαββατοκύριακου, που παρά τις προβλέψεις των ειδικών και των πρακτικών για τον καιρό, εξελίχθηκε σε φθινοπωρινή πορεία δίχως προηγούμενο. Το Σάββατο, μετά από ένα ταξίδι τριών ωρών από την πόλης μας και μέσα από τον νέο ασφάλτινο δρόμο Δοτσικό – Επταχώρι βρισκόμαστε να κατηφορίζουμε δίπλα στο πολυσυζητμένο Σαραντάπορο.  Για αρκετή ώρα δίπλα του και διασχίζοντας τώρα την περιοχή του Δήμου Μαστοροχωρίων κατευθυνόμαστε προς τα δεξιά με κατεύθυνση Πληκάτι – Βούρμπιανη – Ασημοχώρι.  Σε λίγη ώρα καταφτάνουμε στη Βούρμπιανη, όπου και θα διανυκτερεύσουμε, γνωστή και από άλλες αναβάσεις σε κορυφές του Γράμμου.

Η Βούρμπιανη είναι ένα από τα ξακουστά χωριά των Μαστοροχωρίων, που άκμασαν τον 18ο και 19ο αιώνα, αποτελώντας τον πολυπληθέστερο οικισμό της επαρχίας μετά την Κόνιτσα.  Βουρμπιανίτες μάστοροι, τεχνίτες της πέτρας και του ξύλου οργανωμένοι σε μπουλούκια ταξίδεψαν μέσα και έξω από την Ελλάδα φτιάχνοντας αξιόλογα έργα. Αυτό το διαπιστώσαμε κι εμείς καθώς φτάσαμε εκεί.  Περιπλανηθήκαμε σε όλο το χωριό για αρκετή ώρα θαυμάζοντας και φωτογραφίζοντας τα έργα τους, όπως είναι η εκκλησία, το σχολείο και τόσα άλλα.  Είναι πράγματι παραδοσιακό χωριό και είναι χτισμένο κοντά στην κοιλάδα του Γοργοπόταμου στο ορεινό συγκρότημα του Γράμμου με υψόμετρο 900μ.

Εκεί μείναμε το βράδυ στον όμορφο ξενώνα με το όνομα «Βούρμπιανη» και για το βραδινό γευτήκαμε τα νοστιμότατα φαγητά της οικοδέσποινας και ήπιαμε κρασί της περιοχής.  Αποσυρθήκαμε νωρίς για ύπνο, γιατί το ξύπνημα και η αναχώρηση για το βουνό θα γινόταν νωρίς το πρωί. Έτσι και έγινε.  Το ξεκίνημά μας έγινε γρήγορα και χωρίς καθυστερήσεις.  Μέσα από μία περιπλάνηση στους στενούς και ανηφορικούς δρόμους του χωριού βρεθήκαμε να ανηφορίζουμε με τα αυτοκίνητά μας στην πλαγιά που θα μας οδηγούσε προς τα ψηλώματα.

Ο δρόμος δύσκολος και στενός. Η πυκνή βλάστηση κάθε τόσο μας προβλημάτιζε.  Αφήνοντας μετά από πέντε περίπου χιλιόμετρα τα αυτοκίνητα, ξεκινήσαμε να βαδίζουμε στο δρόμο που ανηφόριζε προς τα σπανά.  Για αρκετή ώρα μέσα σε πυκνό παρθένο δάσος οξιάς και με την πρωινή δροσιά βρεθήκαμε στον πρώτο μικρό αυχένα.  Τώρα, από αυτό το σημείο μπορούμε και προσανατολιζόμαστε ακριβώς για την πορεία που θα πάρουμε. Κινούμαστε νοτιοδυτικά σε πανέμορφη πλαγιά, όπου το μονοπάτι μας οδηγεί στην κορυφογραμμή, που θα μας κατευθύνει μετά από αρκετή ώρα προς το Γκόλιο με υψόμετρο 1919 μ.
Αυτές τις ράχες τις ψηλές και αυτά τα υψόμετρα που κάποτε περπατήθηκαν και γράφτηκαν άπειρες σελίδες ιστορίας, τώρα στέκουν εκεί και διδάσκουν τους νεότερους.

Σε αυτό το ύψωμα και δίπλα στο ερειπωμένο κτίριο  στεκόμαστε αμίλητοι και με ερωτηματικά.  Εδώ τώρα η μεγάλη ομάδα θα χωριστεί στα δύο, η πρώτη ομάδα θα συνεχίσει αριστερά για την κορυφή Καρδάρι και η δεύτερη για Γκόλιο και Κάμενικ.
Και στις δύο κατευθύνσεις, η πορεία είναι ευδιάκριτη με καλό μονοπάτι.  Η οπτική επαφή σε όλο το μήκος είναι ορατή από όλα τα σημεία αυτών των κορυφών.  Η δεύτερη ομάδα έχει μεγαλύτερη πορεία και περνώντας από Γκόλιο με μικρή στάση κατευθύνεται μετά από πυκνό δάσος οξιάς προς την κορυφή Κάμενικ με ύψος 2042μ.  Περίπου μία ώρα χρειάστηκε για να βρεθούμε εκεί.

Στην κορυφή χρειάστηκε να ξεκουραστούμε και να απολαύσουμε αυτό που ξεδιπλώνονταν  μπροστά στα μάτια μας.  Ακριβώς δίπλα μας και δυτικά απλώνεται το αλβανικό έδαφος.  Αυτό το ορίζουν τα μικρά κολωνάκια και στην κορυφή η πυραμίδα που στη μια πλευρά της έχει το Α (Αλβανία) και στην άλλη το Ε (Ελλάδα) Προς την ανατολική πλευρά των συνόρων ξανοίγονται οι γνωστές περιοχές Γκαμήλα – Σμόλικας – Γράμμος – Νεμέρτσικα και πιο μέσα η Ηπειρώτικη Ελλάδα.

Εδώ ο χρόνος κυλά γρήγορα και η ομορφιά του τόπου αποτυπώνεται μέσα μας με κάθε λεπτομέρεια.  Τώρα είναι ώρα της επιστροφής και η συνάντηση με την πρώτη ομάδα προς τα χαμηλότερα υψόμετρα.

Εκεί στην ησυχία και την γαλήνη του τόπου κάτι μας ταράζει.  Είναι η παρουσία 25 ατόμων που κάνουν προσπάθεια να ανέβουν την απότομη πλαγιά του Κάμενικ.  Είναι φίλοι του συλλόγου ορειβασίας της Άρτας, που και αυτοί πραγματοποιούν το πρόγραμμά τους.  Χαιρετιόμαστε και καθένας τραβά την πορεία του.  Εμείς μετά από λίγες ώρες βρισκόμαστε όλοι μαζί στο σημείο, που είχε ορισθεί η συνάντηση των δύο ομάδων.  Εκεί η χαρά μας δεν περιγράφεται, με αυτό που ζήσαμε όλοι μαζί σε αυτόν τον τόπο.

Πήραμε τώρα τον δασόδρομο, που θα μας κατέβαζε για την Βούρμπιανη.  Λίγη ξεκούραση στην ταβέρνα με τον γευστικό ελληνικό καφέ και τις όμορφες εικόνες και εμπειρίες από αυτές τις κορυφές και πήραμε το δρόμο της επιστροφής για να φτάσαμε στον τόπο μας τις πρώτες βραδινές ώρες.