< <

Ημιμαραθώνιος Βαρσοβίας

Την 3 Απρ. 2016 έλαβε χώρα στην Βαρσοβία ο 11ος Ημιμαραθώνιος αυτής. Σ’αυτόν έλαβε μέρος και ο γράφων,  μέλος  του ΣΠΟΡΤ Τρικάλων και του Συλλόγου Δρομέων Τρικάλων.

   Η Βαρσοβία έχει μεγάλη παράδοση στην διοργάνωση αγώνων δρόμου και χιλιάδες δρομείς από όλον τον κόσμο συρρέουν στους αγώνες της.  Πάνω από 30. 000 χιλιάδες έτρεξαν στο 11ο ημιμαραθώνιο σε μια ηλιόλουστη ημέρα, η οποία θα μείνει αξέχαστη σε όλους. Η διαδρομή των 22 χιλιομέτρων περιελάμβανε μεγάλο τμήμα της πόλης, ολόκληρη την παλαιά πόλη με το ιστορικό κέντρο και δύο φορές διάσχιση των γεφυρών του μεγάλου ποταμού Βιστούλα. Η διοργάνωση του αγώνα ήταν άψογη με παροχή νερού και υγρών στους δρομείς,  ο κόσμος πολύς στους δρόμους επευφημών και οι υπαίθριες μπάντες σε κάποια σημεία νεαρών καλλιτεχνών έδιναν με την μουσική τους κουράγιο στους δρομείς, στοιχείο και σκηνικό απαραίτητο σε κάθε διεθνή αγώνα που σέβεται τον εαυτό του.

    Για την ιστορία αναφέρω οτι στους άνδρες νίκησε ο Κενυάτης Ντάνιελ Μουίμπι Μουτέτι με χρόνο 1. 02. 14 και στις γυναίκες η Κενυάτισσα Λεκαπάνα Περέντις με χρόνο 1. 10. 41.

    Η Βαρσοβία είναι ωραιότατη πόλη, η οποία χτίστηκε εξολοκλήρου από την αρχή μετά το 1947 επάνω στα παλιά της σχέδια, συμπεριλαμβανομένων των ιστορικών μνημείων, όπως π. χ.  το Κάστρο των Βασιλέων (σήμερα μουσείο). Η ιστορία της ταυτίζεται με την τραγική (ως επί το πλείστον) ιστορία της  Πολωνίας και θα ήταν σοβαρή παράλειψη για οποιονδήποτε επισκέπτη να μην λάβει γνώση της Ιστορίας αυτής. Το ταξίδι του γράφοντος συνεχίστηκε στην γειτονική Λιθουανία με επίσκεψη στις απείρου κάλλους επίσης πόλεις Βίλνιους και Κάουνας, πρωτεύουσα και συμπρωτεύουσα αντιστοίχως και είχε την ευκαιρία να λάβει μια σφαιρική εικόνα της ιστορίας και του πολιτισμού των λαών αυτών, οι οποίοι είχαν για αιώνες κοινή Ιστορία, μια γενική άποψη της οποίας αποτελεί καθήκον ενός δρομέα ταξιδευτή να μεταφέρει στους αναγνώστες του.

    Έθνος σλαβικό οι Πολωνοί εκχριστιανίστηκαν το 966 και το 1025 εξελέγη ο πρώτος βασιλιάς της, σχηματίζοντας το πρώτο πολωνικό κράτος, ενώ οι γείτονες Λιθουανοί σχημάτισαν κράτος το 1251 υπό τον μεγάλο βασιλιά Μιντάουντας,  ο οποίος εισήγαγε τον καθολικό χριστιανισμό στην Λιθουανία. Αμφότεροι, Πολωνοί και Λιθουανοί υπέφεραν από εισβολές των Γερμανών Τευτόνων για αιώνες, οι οποίοι εκκινώντας από την Σαξονία κατάφεραν να επεκταθούν ως πολύ ανατολικά σε μια περιοχή που ιστορικά έμεινε γνωστή με το όνομα Ανατολική Πρωσία (σημερινός ρωσικός θύλακας του Καλινινγκραντ) μέχρι το 1945, οπότε άδειασε από τον γερμανικό πληθυσμό. Ο κοινός γερμανικός κίνδυνος οδήγησε τους Πολωνούς να ζητήσουν από τους Λιθουανούς ένωση των δύο κρατών με αποτέλεσμα το 1384 η Πολωνία να σχηματίσει με το Μεγάλο Δουκάτο της Λιθουανίας μια Κοινοπολιτεία, η οποία έμελε να διαρκέσει μέχρι το 1795, οπότε η Κοινοπολιτεία διαμελίσθηκε μεταξύ Ρωσίας, Αυστρίας και Γερμανίας μέχρι το 1918, όταν η Διάσκεψη των νικητών του 1ου Παγκ. Πολέμου αποκατέστησε το πολωνικό και λιθουανικό κράτος.

    Οι Πολωνολιθουανοί ήταν για αιώνες ανάμεσα σε ισχυρούς επεκτατικούς γείτονες (Σουηδούς, Γερμανούς, Τάταρους και κυρίως Ρώσους) και η πολεμική τους ιστορία για απόκρουσή των είναι ηρωική. Το 1410 η Πολωνολιθουανία ήταν ένα από τα μεγαλύτερα ευρωπαικά μεσαιωνικά κράτη με εδάφη από την Βαλτική μέχρι την Μαύρη Θάλασσα, έχοντας απαλλαγεί οριστικά από τους Γερμανούς επιδρομείς. Το 1573 ήταν το αποκορύφωμα της ισχύος τους,  όταν με την μάχη της Όρτσα εναντίον του Τσάρου Ιβάν Τρομερού κράτησαν το Μινσκ και το Σμολένσκ (σημερινή Λευκορωσία) για τα επόμενα 100 χρόνια. Τον 17ο αιώνα οι Σουηδοί ερημώνουν την χώρα, αλλά τελικά αποκρούονται, πλην όμως η μειούμενη πια πολωνολιθουανική δύναμη αρχίζει να υποχωρεί μπροστά στον αυξανόμενο ρωσικό επεκτατισμό, ο οποίος αφαιρούσε συνεχώς επαρχίες. Αυτός ακριβώς ο ρωσικός επεκτατισμός, ο οποίος τερματίσθηκε για την Λιθουανία μόλις το 1991 είναι που ακόμη στοιχειώνει την σκέψη όλων των λαών της Βαλτικής, οι οποίοι ακόμη φοβούνται μια μελλοντική ρωσική επέκταση, που έχουν με τους Ρώσους μια σχέση αντίστοιχη ημών με τους Τούρκους, που ζητούν από το ΝΑΤΟ αντιπυραυλική προστασία, που έχουν για τον πατρογονικό εχθρό και δυνάστη Ρώσο απύθμενο και αθεράπευτο μίσος .

    Την 3 Μαίου 1791 η Πολωνολιθουανική Κοινοπολιτεία ψηφίζει το πρώτο σύγχρονο για τα τότε ευρωπαικά δεδομένα Σύνταγμα που έδινε εκτεταμένα δικαιώματα στους πολίτες. Τρεις ημέρες αργότερα ρωσικά στρατεύματα διασχίζουν τα σύνορα. Μέχρι το 1795 οι τρεις μεγάλες απολυταρχικές δυνάμεις της Ευρώπης (Ρωσία, Γερμανία, Αυστρία) θα εξαφανίσουν τον πολωνικό δημοκρατικό κίνδυνο με τρεις διασπάσεις του πολωνολιθουανικού κράτους και διαμοιρασμό των επαρχιών του μεταξύ τους για τα επόμενα 123 χρόνια, παρά τις ηρωικές εξεγέρσεις των Πολωνών. Ο Α’Παγκ. Πόλεμος αποκαθιστά τα βαλτικά κράτη, πλην όμως το 1939 φέρνει νέα δεινά. Χίτλερ και Στάλιν καταλαμβάνουν όλα τα βαλτικά κράτη. Η δολοφονία εκ μέρους των Ρώσων 20. 000 Πολωνών αξιωματικών στο δάσος του Κατύν σε μια προσπάθεια του Στάλιν να εξαφανίσει την πολωνική άρχουσα τάξη προκειμένου να επιβάλει τον κομμουνισμό ευκολότερα δεν θα ξεχασθεί, ούτε θα συγχωρηθεί ποτέ.  Ούτε θα συγχωρηθεί η απάθεια των Ρώσων το 1945, όταν οι Γερμανοί (οι άλλοι προαιώνιοι εχθροί) ισοπέδωναν την Βαρσοβία και εξόντωναν 150.000 κατοίκους που εξεγέρθηκαν και η διαταγή του Στάλιν ήταν να μην πέσει ούτε τουφεκιά προς βοήθειά τους σε συνέχιση της προσπάθειας να εξαφανισθεί η πολωνική πατριωτική αντίσταση, ούτως ώστε να επιβληθεί ευκόλως το καθεστώς του.

    Οι Πολωνοί υπερηφανεύονται οτι τρεις φορές έσωσαν την Ευρώπη. Μια το 1687 με την επέμβασή τους που έλυσε την πολιορκία της Βιέννης από τους Τούρκους, υπό τον βασιλιά Ιωάννη Σομπιέσκι,  δύο το 1921 όταν ο ηρωικός Στρατηγός Πιτσούλσκι αντιμετώπισε τους Μπολσεβίκους του Λένιν,  οι οποίοι είχαν εισβάλει στην Πολωνία με σκοπό την συνέχιση της εισβολής σε όλη την Ευρώπη,  αλλά αυτοί έστειλαν τις ασιατικές ορδές τρεχάλα πίσω και μια τρίτη με το συνδικάτο Αλληλεγγύη, το οποίο με την βοήθεια του  Αγίου Ιωάννη Παύλου ΙΙ, τότε Πάπα,  άρχισε το ξήλωμα του κομμουνιστικού πουλόβερ στην ευρωπαϊκή ήπειρο.

    Όποιες και να είναι οι απόψεις ή η κοσμοθεωρία του οποιουδήποτε για την Ιστορία ή την Πολιτική τα παραπάνω ισχύουν αναμφισβήτητα και ο γράφων ως αμερόληπτος ταξιδευτής οφείλει να αναφέρει.

    Κλείνοντας, συνιστώ όλους τους συναδέλφους δρομείς να τρέξουν έστω μια φορά στην ηρωική Βαρσοβία και να αποτίσουν φόρο τιμής στους θυσιασμένους Πολωνούς και Εβραίους του β’ Παγκ. Πολέμου. Συνιστώ στους συναδέλφους ορειβάτες μια ανάβαση στα πολωνικά Τάτρα και μια επίσκεψη-φόρο τιμής στο Άουσβιτς, το οποίο ευρίσκεται κοντά. Συνιστώ ούτως ή άλλως μια τουλάχιστον επίσκεψη στις ωραίες αυτές και πλούσιες σε αρχέγονα δάση χώρες,  οι οποίες από το μετερίζι τους υπερασπίστηκαν επί αιώνες επιτυχώς και με απίστευτες θυσίες την Ευρώπη και τον Χριστιανισμό.

Ιωάννης Ξηρός

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Have your say